سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«وهابیت»
89/5/4 9:29 ص




  • کلمات کلیدی :


  • «پاسخ به یک توطئه»
    89/5/4 7:26 ص


    پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای با انتشار تحلیلی، به جنجال رسانه‌های ضد انقلاب درباره فتوای ایشان در مورد التزام عملی به ولایت فقیه پاسخ داد.
    متن کامل این تحلیل که با عنوان "درباره استفتای اخیر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیرامون التزام عملی به ولایت فقیه " انتشار یافته، به این شرح است:
    سه‌شنبه گذشته، با بارگذاری پرسش و پاسخ جدیدی در بخش "استفتائات " پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عکس‌العمل و تحرک رسانه‌ای زیادی از سوی رسانه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی صورت گرفت. محور اصلی استفتاء، پاسخ به سؤالی در حوزه "ولایت فقیه " بود.

    آرایش تخریبی
    این رسانه‌ها، سعی کردند در سه حوزه فعالیت تخریب خودشان را آرایش دهند. ابتدا و بدون توجه به تاریخ پرافتخار مرجعیت شیعه، این استفتاء را بدعتی در احکام صادره از سوی مرجعیت شیعه جلوه دادند.
    در سطح دوم سعی کردند که بدون اینکه کوچکترین اشاره‌ای به محور اصلی این استفتاء کنند، تمرکزشان را بر تخریب اصل 109 قانون اساسی -که به بیان ویژگی‌های ولی‌فقیه می‌پردازد- ‌گذارند؛ و در سطح سوم، تلاش کردند آن قسمت از متن استفتاء را که عبارت بود از "ولایت فقیه، در عصر غیبت شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار " که به‌صورت تلمیحی به جمله‌ی امام اشاره دارد مورد آماج قرار دهند.
    (نک به صحیفه نور جلد 20: صفحه 451 تاریخ 16 دی 1366)
    نکته جالب اینکه برخی از رسانه‌های ضد انقلاب، عکس دیدار نظامیان با فرماندهی کل قوا را ضمیمه متن‌ها و خبرهایشان دراین‌باره کردند که مثلا صفحه به خود حالت خاص بگیرد و بتواند پیام خودش را به مخاطبش القاء کند. برای یک مسئله فقهی و مردمی از عکس نظامی و فضای نظامی استفاده کردند که البته این کار در فضای جنگ روانی و بی‌اخلاقی این رسانه‌ها غیرعادی نیست. مدتی پیش نیز، زمانیکه رهبر انقلاب در دیدار با کارگران پیرامون موضوع هسته‌ای، موضع‌گیری بسیار مهم و شفافی درباره سیاست دیپلماسی ایران کردند، شبکه خبری CNN در خبر آن دیدار -به‌جای عکس دیدار رهبر انقلاب با کارگران- عکس دیدار روحانیون با ایشان را در صفحه‌‌ی خبرش قرار داد. آدرس غلط می‌دهند تا در فضا غبار ایجاد کنند و مخاطب را به اشتباه بیاندازند.

    پیام‌های استفتاء
    "ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى‌الله علیه وآله) مى‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است. "
    متن فوق در پاسخ به استفتائی پیرامون "التزام به ولایت فقیه " بود که در آن استفتاء‌کننده خواسته بود که بداند "چگونه باید عمل نماییم تا بدانیم که به جانشین بر حق آقا امام زمان (عج) اعتقاد و التزام کامل داریم؟ "
    " برای مطالعه بیشتر پیرامون نظرات فقهی رهبر انقلاب درباره ولایت فقیه این آدرس را ببینید: http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=1&tid=8‏
    چه چیزی سبب شد که دشمن به تکاپو بیافتد و سعی کند آب را گل‌آلود کند؟ چه پیامی در این استفتاء وجود داشت که این گروه را نگران کرد؟ چه نتایجی در انتشار این مطلب بود که رسانه‌های غیرخودی این چنین با این مطلب برخورد کردند؟
    برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که این استفتاء، استمرار سیره و سلوک سیاسی رهبر انقلاب اسلامی از منظر فقهی بود. این مطالب در طول یک‌سال اخیر بارها به‌صورت علنی مطرح شده بود. آنجا که ایشان در شهریور داغ سال 88، در نماز جمعه ماه رمضان، سخن از استرات‍ژی جذب حداکثری و دفع حداقلی نظام به میان آوردند و بعد، این بیان، بارها از سوی ایشان مطرح شد و پیگیری‌ شد و عمل شد تا در دیدار بسیجیان سراسر کشور، هنگامی که در پایان یکی از فرازهای بیانات معظم‌له، جمعیت شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند، ایشان فرمودند: "مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسى را بمجرد یک خطائى یا اشتباهى گفت منافق؛ نمیشود هر کسى را بمجرد اینکه یک کلمه حرفى برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلى باید مراقبت کنید. من تأکیدم به شما جوانان عزیز، فرزندان عزیز خود من، جوانان پرشور این کشور در سرتاسر میهن عزیز، همین است. انگیزه‌ها با شدت، با قوّت، با ایمان کامل، با امید کامل به آینده حفظ بشود؛ اما در تشخیصها و در مصداقهاى مختلف دقت بشود. بی‌دقتى در مصداقها، گاهى اوقات ضررها و لطمات بزرگى خواهد زد. "
    و در همان دیدار ایشان به خط اساسی دشمن در جبهه جنگ نرم اشاره کردند که "یکى از ابزارها در جنگ نرم این است که مردم را در یک جامعه نسبت به یکدیگر بدبین کنند، بددل کنند، اختلاف ایجاد کنند... بعد در میانه، عناصر دست‌آموزِ مغرضِ معاند را به کارهاى خلاف وادار کنند و مسئولین کشور نتوانند تشخیص بدهند کى بود، چى بود، چه شد. این جزو طرحهاى اساسى است. اینجور کارى را دنبال میکنند. " چهارم آذرماه هشتاد و هشت

    مجهولات، معلوم می‌شوند
    مجهولات، معلوم می‌شوند؛ علت دستپاچگی و سراسیمگی ضد انقلاب هم معلوم می‌شود. آن‌ها انسجام مردم و جامعه را نمی‌خواهند. پس از هر امکانی برای رسیدن به هدفشان نیز بهره می‌برند. تجربه انقلاب اسلامی در جنگ سخت نیز همین را می‌گوید. زمانیکه غفلت کردیم دشمن بهترین پیروزی‌هایمان را به تلخ‌ترین شکست‌ها تبدیل کرد، یا تا آنجا که توانست شیرینی پیروزی را به کام‌مان تلخ کرد.
    اینجا هم رسانه‌های دشمن سعی کردند یکی از مهم‌ترین راهبردها و فرصت‌های وحدت‌بخش ما را تبدیل به یک تهدید تفرقه‌ساز کنند. پاسخی که در ادامه این استفتاء آمده است شعاع دایره خودی‌ها را بلندتر و کشیده‌تر می‌کند. پاسخ رهبر انقلاب اسلامی، درواقع تعیین ضابطه‌ای برای احراز التزام به ولایت فقیه بود که پیش از این و در این حد از شفافیت مطرح نشده بود. در این پاسخ میان از میان نظرات و دیدگاه‌های ولی فقیه که طبعا عرصه‌های گوناگون و مختلفی را شامل می‌شود تنها آنچه در قالب "دستور حکومتی " صادر می‌شود، معیار التزام به ولایت فقیه تلقی می‌شود و این با توجه به قانون اساسی یعنی، حضور و فعالیت تعداد زیادی از بازیگران و کنشگران در فضای سیاسی. و دشمن به خیال خود می‌خواهد با هو و جنجال رسانه‌ای، کاری کند که حرف‌ها شنیده نشود و یا ناقص و تحریف شده به گوش مردم برسد اما: "قضیه ولایت فقیه یک چیزى نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزى است که خداى تبارک و تعالى درست کرده است. همان ولایت رسول اللَّه هست. و اینها از ولایت رسول اللَّه هم می‌ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان -سلام اللَّه علیه- حالا بیاید، باز این قلمها مخالف‌اند با او. و آنها هم بدانند که قلمهاى آنها نمى‌تواند مسیر ملت ما را منحرف کند. آنها باید بفهمند اینکه ملت ما بیدار شده است، و مسائلى که شما طرح مى‌کنید ملت مى‌فهمد، متوجه مى‌شود، دست و پا نزنید! خودتان را به ملت ملحق کنید. " صحیفه امام، ج‏10، ص: 309/سخنرانى در جمع مردم و عشایر در قم، 30 مهر 1358 - 30 ذى القعده 1399

    برگرفته از سایت دولت



  • کلمات کلیدی :



  • پاسخ آیت الله سبحانی به شبهات توسل
    آیت الله العظمی سبحانی با استناد با آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) برخی شبهات مطرح شده پیرامون توسل و دعا را پاسخ گفت.

    به گزارش رجانیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در ششمین نشست از سلسله نشست‌های کلام اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد، با بیان اینکه توسل این است که به وسیله قرآن یا نبی یا امام به درگاه خدا تقرب بجوییم، خاطرنشان کرد: وسیله سبب است و توسل بکارگیری وسیله است.

    وی با بیان اینکه باید وسیله بودن چیزی یا فردی در شرع تعبداً ثابت شود، اظهار کرد: با توجه به این مطلب قرآن کریم این ضابطه را می فرماید که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»( المائدة : 35 )

    این مرجع تقلید افزود: امام علی(ع) در خطبه 110 نهج البلاغه، ایمان به خدا، ایمان به پیامبر (ص)، جهاد در راه خدا، اقامه نماز، پرداخت زکات، روزه، حج ، صدقه و انجام کارهای نیک را از وسیله‌های ایمان برشمرده است.

    سبحانی با بیان اینکه وسیله به اینها تنها منحصر نیست، خاطرنشان کرد: در آیات و روایات از دیگر وسایل نیز یاد شده است.

    این مرجع تقلید با اشاره به آیه مبارکه «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ »( الأعراف : 180 )، ‌گفت: بهترین وسیله برای تقرب به درگاه الهی توجه فرائض و نوافل است؛ بر این اساس درخواست دعا و توسل به «اسماء الله» نیز یکی از موارد مورد تأیید و قبول تمام طوایف اسلامی است.

    سبحانی توسل به قرآن کریم، اعمال نیک و دعای مؤمن برای فرد را از دیگر موارد مورد قبول در میان مسلمین برای توسل دانست و افزود: آیه «وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»( البقرة : 127 ) نشان می‌دهد که می‌توان عمل نیک خود را وسیله برای دعا قرار داد.

    وی به جوانان توصیه کرد: اگر عمل صالحی در زندگی انجام داده‌اید به رخ خدا بکشید که قهراً خدای متعال دعای فرد را برآورده می‌کند.

    این مرجع تقلید با بیان این‌که حتی وهابیون توسل به رسول الله در زمان حیاتشان را قبول دارند، گفت: تمام طوائف اسلامی بر انواع توسل‌هایی که یاد شد، اعتراف دارند.

    وی به آیه «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ»( المنافقون: 5) اشاره کرد و یادآور شد: تفاوت عقیده شیعه با وهابیون در جایی است که فردی در زمانی غیر از حیات به دعای رسول الله توسل کند.

    این مرجع تقلید دلیل شیعه را اطلاق آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا»( النساء : 64 )، خاطرنشان کرد: بعضی از آیات مثل «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ»( الحجرات : 2 ) اطلاق دارند و در اینجا نیز اطلاق حال حیات و حال غیر حیات دیده می‌شود.

    سبحانی با اشاره به داستان فرزندان یعقوب و پدر آنها درباره توسل به دعای نبی، اظهار کرد: با توجه به این آیه معلوم،می‌شود که توسل به دعای نبی در امم گذشته وجود داشته است.

    این مرجع تقلید در ادامه به دو مقدمه «حیات برزخی» و «ارتباط افرادی که در برزخ به سر می برند با این دنیا» اشاره کرد و برای تبییین آن گفت: آیات فراوانی به عنوان دلیل بر حیات برزخی وجود دارد و به عنوان مثال درباره آل فرعون، می‌فرماید « النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَعَشِیًّا وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آَلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ»( غافر:46) که اینها را در برزخ بر آتش جهنم عرضه می‌دارند.

    وی به آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ »( آل عمران : 169 ) نیز به عنوان مثالی برای حیات برزخی اشاره کرد و به تبیین دومین مقدمه با عنوان وصل و حفظ ارتباط و درک و چه بسا پاسخ اموات در برزخ و ارتباط آنها با زمینیان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به آیاتی مثل «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دَارِهِمْ جَاثِمِینَ»( الأعراف : 78 )، « فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَةَ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ»( الأعراف : 79 ) که درباره حضرت صالح بیان شده که با آن مردگان سخن گفته است، بر حفظ ارتباط اموات با زندگان تأکید می‌شود.

    این مرجع تقلید آیه 92 و 93 اعراف را نیز به عنوان دومین دلیل قرآنی در این جلسه، بیان کرد و افزود: در این آیه که درباره حضرت شعیب است، مانند آیه قبل بیاناتی آورده شده است.

    سبحانی به روایتی از کتاب صحیح بخاری نیز اشاره کرد و ابراز کرد: در این روایت آمده که پیامبر (ص) با مردگان سخن گفته و اعراب پرسیدند که با اموات سخن می‌گویید و آن حضرت فرمودند که اینها اموات نیستند بلکه بهتر از شما سخن مرا می‌شنوند.

    وی به نتیجه گیری از این آیه پرداخت و گفت: به دلیل حیات برزخی و برقراری ارتباط، می‌توان با رسول الله سخن گفت و از ایشان طلب دعا کرد.

    این مرجع تقلید با بیان این پرسش که اگر رسول خدا زنده نباشند، چرا در نماز می‌گوییم «السلام علیک ایها النبی ...» در حالی که به قول خودتان فوت کرده‌اند و سخن ما را نمی‌شنوند، تصریح کرد: شما رسول الله و انبیاء را نشناخته‌اید که در حیات برزخی به سر می‌برند و مانعی ندارد بگوییم« یا وجیها عند الله، اشفع لنا عند الله».

    سبحانی توسل به ذات، حق، منزلت، کرامت و ... نبی اکرم (ص) را برای قرب الی الله دانست و گفت: قسم دادن خدا به این موارد اشکال ندارد و این نوع توسل در کتاب‌های خودشان وجود دارد.

    وی در جواب این اشکال که کسی حقی بر گردن خدا ندارد، با بیان این‌که « حق» یا اصالتی است یا جعلی و بالعرض، پاسخ داد: در قسم اول حق وجود ندارد و اما در قسم دوم حق، خداوند خودش را از روی لطف و عظمت، وامدار کرده است.

    این مرجع تقلید برای این مطلب دلیل قرآنی آورد و بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید«مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ»( الحدید : 11 ) این وامداری و حق قراردادن جز از روی عظمت و لطف الهی چیز دیگری نیست
    برگرفته از سایت رجا نیوز-2مرداد 89  
     



  • کلمات کلیدی :



  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ :

    ::آمار وبلاگ::
    بازدیدهای امروز:3بازدید
    بازدید های دیروز:1 بازدید
    مجموع بازدید ها:17479 بازدید

    ::آرشیو::

    ::اشتراک در خبرنامه::
     

    ::طراح قالب::