«عملیات تروریستی چابهار»
89/9/27 2:26 ع
به نام خدا
این بندگان خدا که از خدا برگشته اند و بنده شیطان شده اند توسط سران وهابیت این از شیطان جلوزدگان ، شستشوی مغزی شده اند و به بهانه ی رسیدن به بهشت خون انسانهای بی گناه از کودک چند ماهه تا زنان و مردان بیگناه را بر زمین ریختند .
خدا آنان و تحریک کنندگان آنان را نیامرزد و به اعماق جهنم فرو برد.
نوشته شده توسط :reza::نظرات دیگران ( نظر)
«چرا روزه ی روز عاشورا»
89/9/20 12:22 ص
نقدنیوز: روزه یکی از عباداتی است که از ناحیه خدای متعال واجب شده است و دارای شکل ظاهری، و محتوایی باطنی و معنوی است که گاهی فقط از آن، همین شکل ظاهری یعنی نخوردن و نیاشامیدن نصیب روزه گیر میشود. ولی گاهی افزون بر آن روزه، باعث قرب به خدا و ایستادگی در برابر سختیها و شیاطین درونی و بیرونی و استقامت وپایداری میگردد و انسان از این گونه عبادات احساس نشاط و خرسندی نموده و در آخرت نیز از پاداش آن بهرهمند خواهد شد. روزه دارای تقسیماتی است که عبارت است از:
1- واجب: مانند روزه ماه مبارک رمضان، روزه کفاره، روزه قضا، نذر و///
2- مستحب: مانند روزه گرفتن سه روز از هر ماه، ایام بیض، روز غدیر، ولایت پیامبر، مبعث،///
3- مکروه مانند: روزه گرفتن میهمان بدون اجازه صاحبخانه و فرزند بدون اجازه پدر/
4- حرام مانند: روزه عید قربان عید فطر، روزه سی ام شعبان به نیّت رمضان، روزه ایام تشریق برای کسی که در منی است.{1}
که شیعه و سنی به اتفاق موارد یاد شده را قبول دارند والبته اختلافهای جزئی نیز وجود دارد و آن این که شیعه روزه عید نوروز را مستحب دانسته ولی اهل سنت به کراهت آن قایلند و یا شیعه روزه عاشورا را مکروه دانسته{2} ولی اهل سنت آن را مستحب میدانند{3} ولی هیچ کدام از فرق شیعه و سنی فتوای به تحریم روزه عاشورا ندادهاند؛ البته شیعه به جهت این که عاشورا روز شهادت امام حسین(ع) و روز حزن وا ندوه است و روزی است که فرزندان مرجانه و آل زیاد و اهل شام به جهت کشتن فرزند پیامبر نذر کرده بودند و روزه گرفته و خوشحالی نمودهاند از روزه گرفتن در این روزه نهی شدهاند و احادیث فراوانی وجود دارد که هر کس از روی شادی این روز را روزه بگیرد و یا دنبال کار و کاسب برود از خیر و برکت دردنیا و آخرت محروم میماند و خدا او را با آل زیاد و اهل شام و فرزندان مرجانه محشور میگرداند/
هم چنان که از امام رضا(ع) نقل شده که میفرمایند:
من ترک السعی فی حوائجه یوم عاشورا قضیالله حوائج الدنیا و الاخرْ و من کان یوم عاشورا یوم حزنه و معصیته و بکائه جعلالله یوم فرحه و سروزه و من سمی یوم عاشورا یوم برکْ و ادخر لمنزله فیه شیئاً لم یبارک له فیما ادخر.{4}
روز عاشورا روز حزن و اندوه است هر کس در روز عاشورا شادی کند، خداوند روز قیامت را روز حزن و اندوه او قرار میدهد، از کارکردن در این روز بپرهیز که خیر و برکتی در آن نیست/
امام صادق7 در پاسخ عبدالله ابنسنال که در مورد روزه گرفتن در این روز سؤال کرده است میفرمایند: صُمه غیر تبیت وا فطره من غیر تشمیت و لا تجعله یوماً کاملاً ولکن افطر بعد العصر بساعْ و لو بشربْ من مأ{5}/
روزه بگیر بدون قصد کردن، وافطار کن بدون این که قصد عصیان داشته باشی، و روزه عاشورا را تمام نگیر و بعد از عصر افطار کن و گر چه به نوشیدن مقداری آب باشد/
بنابراین مکروه بودن روزه گرفتن در روز عاشورا در نزد شیعیان، از آن روست که خدای ناکرده روزه گیرنده ناخواسته از خاندان آل زیاد و مرجانه و قاتلان حضرت سیدالشهدأ تبعیت نکرده باشد/
[1].حضرت امام خمینی رحمْ اللهعلیه، تحریر الوسیله، ج 1، ص 274/
صوم عاشوار، چاپ اول، بیروت لبنان/
[2].عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل بیت، ج 1، ص 721/
[3].صوم عاشوار، چاپ اول، بیروت لبنان/
[4].محمد باقر مجلسی، بحاراالانوار، ج 95، ص 344، ج 5، کتاب الاعمال الشهور باب اعمال ما یتعلق باعمال المحرم و العاشورا/
[5].محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 98، ج5، ص 309، باب کیفیْ زیارْ امام حسین(ع)/
1- واجب: مانند روزه ماه مبارک رمضان، روزه کفاره، روزه قضا، نذر و///
2- مستحب: مانند روزه گرفتن سه روز از هر ماه، ایام بیض، روز غدیر، ولایت پیامبر، مبعث،///
3- مکروه مانند: روزه گرفتن میهمان بدون اجازه صاحبخانه و فرزند بدون اجازه پدر/
4- حرام مانند: روزه عید قربان عید فطر، روزه سی ام شعبان به نیّت رمضان، روزه ایام تشریق برای کسی که در منی است.{1}
که شیعه و سنی به اتفاق موارد یاد شده را قبول دارند والبته اختلافهای جزئی نیز وجود دارد و آن این که شیعه روزه عید نوروز را مستحب دانسته ولی اهل سنت به کراهت آن قایلند و یا شیعه روزه عاشورا را مکروه دانسته{2} ولی اهل سنت آن را مستحب میدانند{3} ولی هیچ کدام از فرق شیعه و سنی فتوای به تحریم روزه عاشورا ندادهاند؛ البته شیعه به جهت این که عاشورا روز شهادت امام حسین(ع) و روز حزن وا ندوه است و روزی است که فرزندان مرجانه و آل زیاد و اهل شام به جهت کشتن فرزند پیامبر نذر کرده بودند و روزه گرفته و خوشحالی نمودهاند از روزه گرفتن در این روزه نهی شدهاند و احادیث فراوانی وجود دارد که هر کس از روی شادی این روز را روزه بگیرد و یا دنبال کار و کاسب برود از خیر و برکت دردنیا و آخرت محروم میماند و خدا او را با آل زیاد و اهل شام و فرزندان مرجانه محشور میگرداند/
هم چنان که از امام رضا(ع) نقل شده که میفرمایند:
من ترک السعی فی حوائجه یوم عاشورا قضیالله حوائج الدنیا و الاخرْ و من کان یوم عاشورا یوم حزنه و معصیته و بکائه جعلالله یوم فرحه و سروزه و من سمی یوم عاشورا یوم برکْ و ادخر لمنزله فیه شیئاً لم یبارک له فیما ادخر.{4}
روز عاشورا روز حزن و اندوه است هر کس در روز عاشورا شادی کند، خداوند روز قیامت را روز حزن و اندوه او قرار میدهد، از کارکردن در این روز بپرهیز که خیر و برکتی در آن نیست/
امام صادق7 در پاسخ عبدالله ابنسنال که در مورد روزه گرفتن در این روز سؤال کرده است میفرمایند: صُمه غیر تبیت وا فطره من غیر تشمیت و لا تجعله یوماً کاملاً ولکن افطر بعد العصر بساعْ و لو بشربْ من مأ{5}/
روزه بگیر بدون قصد کردن، وافطار کن بدون این که قصد عصیان داشته باشی، و روزه عاشورا را تمام نگیر و بعد از عصر افطار کن و گر چه به نوشیدن مقداری آب باشد/
بنابراین مکروه بودن روزه گرفتن در روز عاشورا در نزد شیعیان، از آن روست که خدای ناکرده روزه گیرنده ناخواسته از خاندان آل زیاد و مرجانه و قاتلان حضرت سیدالشهدأ تبعیت نکرده باشد/
[1].حضرت امام خمینی رحمْ اللهعلیه، تحریر الوسیله، ج 1، ص 274/
صوم عاشوار، چاپ اول، بیروت لبنان/
[2].عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل بیت، ج 1، ص 721/
[3].صوم عاشوار، چاپ اول، بیروت لبنان/
[4].محمد باقر مجلسی، بحاراالانوار، ج 95، ص 344، ج 5، کتاب الاعمال الشهور باب اعمال ما یتعلق باعمال المحرم و العاشورا/
[5].محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 98، ج5، ص 309، باب کیفیْ زیارْ امام حسین(ع)/
- تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 18 آذر 1389 ، 15:07
- شناسه مطلب: 8497
نوشته شده توسط :reza::نظرات دیگران ( نظر)
لیست کل یادداشت های این وبلاگ :